بیماریهای منتقله ازراه تماس جنسی چیست ؟

STD یا SEXUALLY Transmitted diseas گروهی از بیماریهای مقاربتی می باشند که درطی تماس جنسی از شخصی به شخص دیگرمنتقل می شوند . این سرایت معمولا ازراه تماس ناحیه تناسلی ، دهان ، و مقعد صورت می پذیرد . میکروبهای مختلفی از جمله برخی باکتریها ، ویروسها و انگلها عامل این گروه از بیماریها محسوب می شوند.

STD  یا بیماریهای منتقله ازراه تماس جنسی چیست ؟

 

STD  یا SEXUALLY Transmitted diseas گروهی از بیماریهای مقاربتی می باشند که درطی تماس جنسی از شخصی به شخص دیگرمنتقل می شوند .

این سرایت معمولا ازراه تماس ناحیه تناسلی ، دهان ، و مقعد صورت می پذیرد .

میکروبهای مختلفی از جمله برخی باکتریها ، ویروسها و انگلها عامل این گروه از بیماریها محسوب می شوند.

 

این بیماری ها می توانند دامنه وسیعی از علائم رادر برگیرند . این علامتها می توانند از احساس خارش ،سوزش ، التهاب و زخم درناحیه تناسلی آقایان و بانوان تا درگیری ناحیه دهان ، حلق ، چشم ، قلب و سیستم عصبی را شامل شوند و گاها در مراحل پیشرفته باعث ناباروری ، سقط و حتی بروز سرطان گردند.

 

شایعترین و مهمترین عوامل ایجاد STD

 

1- نیسریا یا گنوره آ عامل بیماری سوزاک :

سوزاک بیماری عفونی است که موجب عفونت و التهاب مجاری ادراری و تناسلی درمردان و زنان می شود . این بیماری با علائمی چون قرمزی ، تورم و سوزش ادرار ظاهرشده و میتواند اعضای بدن مانند مقعد ، بیضه ها ، چشم ، مفاصل و لگن رادرگیر کند و حتی درصورت عدم درمان منجر به کوری نوزاد و ناباروری گردد.

 

2- تروپونما پالیدوم یا عامل بیماری سفلیس

سفلیس بیماری عفونی است که ازراه مقاربت یاتماس با زخم های عفونی شخص مبتلا منتقل می شود.

این بیماری علاوه بر تماس جنسی ازطریق دهان ، مقعد، پوست آلوده سرایت میکند و حتی جنین را دردوران بارداری ویا نوزادان راهنگام زایمان مبتلا می سازد. باکتری عامل این بیماری میتواند باعث زخم های پوستی ، درگیری مخاط ، غدد لنفاوی ، قلب و اعصاب گردد.

 

3- ویروس HSV1 , HSV2 یا ویروس های هرپس سیمپلکس

هرپس بیماری عفونی است که از طریق روابط جنسی مشکوک و نیزتماس با بزاق ، ترشحات جنسی و پوست فرد آلوده منتقل میشود. این بیماری شایع عامل تبخال تناسلی میباشدوایجاد تاول و تبخال و زخمهایی در اطراف ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان فرد مبتلا می نماید. ابتلا به این ویروس ممکن است باعث سقط جنین و زایمان زودرس گردد.

4- کلامیدیا  تراکوماتیس

شامل 18 سروتایپ میباشد که این باکتری یکی ازمهمترین و شایعترین عفونت های منتقله ازراه تماس جنسی بوده و عامل بیماریهای مهمی مانند تراخم ، بیماریهای التهابی لگن بانوان ، عفونت بیضه و دستگاه ادراری در آقایان و ناباروری و بارداری های خارج از رحمی می باشد.

5- مایکوپلاسما ژنیتالیوم و هومینیس

این باکتریها باعث عفونت اندامهای  تناسلی خصوصا دربانوان می گردد . و نیز می توانند باعث ناباروری ، سقط جنین و یا زایمان زودرس گردند.

6- اوره آ پلاسما پاروم واوره آلیتیکوم

شامل 4 سروتایپ بوده و  ازدیگرباکتریهای عفونی قابل انتقال طی تماس جنسی می باشند که حتی دردوران بارداری به جنین قابل انتقال است وعامل بیماریهای التهابی لگن ، ناباروری و سقط جنین می باشد.

 7- تریکوموناس واژینالیس

تک یاخته ای است که درایجاد عفونت ناحیه تناسلی بانوان نقش زیادی دارد و باعث خارش و ترشحات غیر طبیعی می گردد. این بیماری از راه تماس جنسی قابل سرایت است . 

 

روش تشخیص بیماریهای گروه STD :

دقیقترین و قطعی ترین راه تشخیص آزمایشگاهی گروه بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی (STD) انجام ازمایش مولکولی تشخیصی PCR جهت یافتن ژنوم میکروبهای عامل این دسته از بیماریها در نمونه بیماران مبتلا بدیهی است که درابتدا معاینه و مشاهده علائم و التهابات مربوطه به این بیماریها توسط پزشک معالج ضروری می باشد.

 

                                                                               

 

درآزمایشگاه بابک این تست با استفاده از متدPCR  و Reverse BloT Hybriditation تشخیص همزمان 10 عامل گروه بیماریهای منتقله ازراه جنسی انجام پذیر است .

 

برای اطلاعات بیشتر با شماره 33676670 تماس حاصل فرمایید.